Laborator 3 - design patterns
La acest laborator vom discuta șabloane standard în programare, cunoscute colectiv drept design patterns. Acestea au rolul de a fi șabloane ușor reproductibile și ușor de identificat de către programatori. Vom analiza câteva dintre cele mai utilizate:
- Factory
- Singleton
- Observer
- Builder
📄️ Factory
În multe situații, dorim să creăm obiecte/componente software în funcție de contextul aplicației. Pentru a putea comuta între o implementare sau alta, utilizăm un obiect fabrică (factory), care ne permite să obținem o implementare sau alta în funcție de configurarea aplicației.
📄️ Singleton
Design pattern-ul singleton pleacă de la următoarea problemă: uneori vrem ca aplicația noastră să folosească aceeași componentă în orice altă parte a codului, din diverse motive.
📄️ Observable
O situație des întâlnită în programare este atunci când dorim să urmărim progresul unei computații sau să emitem evenimente după finalizarea acesteia, care să declanșeze alte acțiuni.
📄️ Builder pattern
În multe situații, dorim să construim obiecte sau structuri complexe. Din acest motiv, a fost inventat pattern-ul builder. Acesta ne permite să adăugăm conținut la obiecte pas cu pas, apelând câte o metodă, tehnică numită înlănțuire de metode (method-chaining). În method-chaining, apelăm metoda obiectului și returnăm fie aceeași instanță de obiect, fie o instanță de același tip de obiect.